Konditionsträning av en Elithund ett måste !

Det går inte att ligga på topp utan att hunden är i god fysisk kondition. För att tävla på Elitnivå krävs energi. Hundens kroppen bildar energi med hjälp av främst kolhydrater och fett genom en process som kräver syre (aerob energibildning). Syret kommer från luften den andas.

Hjärtat som muskel

Syret transporteras via blodet till muskler och organ med hjälp av hjärtat som fungerar som en stor pump. 

Hjärtat är egentligen en muskel som har stora likheter med kroppens övriga muskler. När man konditionstränar så tränar man hjärtmuskeln, hjärtat blir starkare och kan mer effektivt pumpa ut blodet. Det kan också fylla på med mer blod mellan utpumpningarna vilket innebär att det behövs mindre antal pumpningar för att få ut samma mängd blod till kroppen. 

Volymen blod som hjärtat pumpar ut per hjärtslag kallas hjärtats slagvolym, en stor slagvolym är ett tecken på god kondition hos hunden.

Träningsprogram för ökad kondition hos hunden.

När man sätter igång att träna konditionen är det bra att ligga mellan ca 60 och 70% av hundens maximala arbetskapacitet. Denna intensitet är fullt tillräcklig för att förbättra konditionen och hunden löper mindre risk för skador. Det är lagom att börja med 30 minuter 3 gånger per vecka i form av cykling, simning, skidåkning eller vad ni nu tycker är mest praktiskt för årstiden.

Det tar tid att bygga upp konditionen så man måste ha lite tålamod.

Den hund som redan har en skaplig grundkondition kan kan man börja lägga in olika typer av träningspass för att variera träningen och få bättre resultat.

Intervaller

Innebär egentligen fartökning under en bestämd tid och vila eller lugnare aktivitet däremellan. Det finns otaliga varianter av intervaller anpassade för olika träningseffekter. Man kan börja med att till exempel öka tempot i 2 minuter. Börja med 4-5 fartökningar per pass och öka efter hand.

Personligen föredrar jag cykel vid konditionsträning av min hund, för på den har jag en enkel cykeldator (finns för ca 150:-) som visar all information jag behöver som sträcka – tid m.m. som jag sedan bokför.

Träning är färskvara

Det räcker inte att träna stenhårt i en månad och sedan tro att nu har man fixat formen på hunden. Så fort man drar ner på träningen eller slutar träna helt så blir den sämre igen. Mycket tyder på att, för att behålla konditionen ska man framförallt försöka hålla samma intensitet på passen. Man kan gå ner i antal pass per vecka om de pass man kör håller samma intensitet, utan att förlora så mycket i kondition. Men det bästa är naturligtvis att komma fram till ett realistiskt träningsschema som man har tid med och som passar in med veckans övriga aktiviteter.